Blow the horns Kapten! Ο Π. Καπετανάκης, η Ολλανδία και το νέο του EP

12ος Πίθηκος, Anima Nation, Βήτα Πεις, 63 High, One Drop, Two Ηands Was Never Enough… Θα μπορούσε να είναι το line-up ενός stage του Street Mode Festival. Εάν όντως ήταν, ένας άνθρωπος δεν θα κατέβαινε ποτέ από το stage γιατί θα έπρεπε να παίξει με όλους αυτούς! Είναι ο μουσικός – τρομπετίστας Παναγιώτης Καπετανάκης, μέλος όλων των παραπάνω μπαντών, και διαφόρων άλλων πρότζεκτ, ο οποίος τα τελευταία χρόνια ζει στην Ολλανδία. Επέστρεψε πρόσφατα στην πατρίδα λόγω κορωνοϊού και εμείς τον “πετύχαμε” στην Θεσσαλονίκη. Με αφορμή το πρώτο του solo ΕP με τίτλο “Polarity”, μία πολύ ιδιαίτερη δουλειά που πραγματοποιήθηκε μεταξύ Ελλάδας και Ολλανδίας, του κάναμε μερικές ερωτήσεις. Check!

Του Γιάννη Ευσταθίου

Τι σε οδήγησε στο να φύγεις από την Ελλάδα πριν 4 χρόνια;

Αρκετοί παράγοντες έπαιξαν ρόλο στο να πάρω την απόφαση να φύγω. Αρχικά με κούρασε η μικροπρέπεια του κόσμου, το κουτσομπολιό, αλλά και η μη αποδοχή του διαφορετικού, που μου έδιναν την εντύπωση ενός πισωγυρίσματος της χώρας στον σκοταδισμό. Σε συνδυασμό λοιπόν με την ανάγκη που είχα για νέα ερεθίσματα και νέες εμπειρίες, αποφάσισα να φύγω.

Πάντα ήθελα να ταξιδέψω, και σε εκείνη τη φάση της ζωής μου ένιωθα πως ο κύκλος της Θεσσαλονίκης είχε κλείσει για μένα, τόσο σε μουσικό, όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Τότε έτυχε να γνωριστώ με έναν μουσικό που εκτιμώ πολύ, τον Αντρέα Πολυζογόπουλο. Μου έβαλε να ακούσω μια ηχογράφηση του δασκάλου του, Angelo Verploegen, που έμελλε να γίνει μετέπειτα και δικός μου δάσκαλος. Με το πρώτο άκουσμα ερωτεύτηκα τον ήχο του και με ενέπνευσε να κάνω μαθήματα μαζί του. Πρόκειται για έναν άνθρωπο που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη ζωή μου και στην εξέλιξη μου σαν μουσικό. Ακολουθώντας λοιπόν και την προτροπή του Αντρέα να ρισκάρω, είπα τα παρατάω όλα και πάω να δοκιμάσω την τύχη μου στην Ολλανδία.

Είναι μία κίνηση που θα πρότεινες στα νέα παιδιά;

Η απογοήτευση και η μονοτονία είναι δυνάμεις που τις θεωρούμε αρνητικές, αλλά η μάχη μαζί τους, μπορεί να βγει παραγωγική και να μας ωθήσει στο να δοκιμάσουμε κάτι καινούριο, όπως έγινε και στη δική μου περίπτωση. Θα πρότεινα λοιπόν αναμφίβολα στα νέα παιδιά, να δοκιμάσουν να ζήσουν εκτός Ελλάδας και να επιδιώξουν καινούριες εμπειρίες και ερεθίσματα.

Ποιες διάφορες παρατηρείς μεταξύ Ελλάδας και Ολλανδίας στον χώρο της μουσικής;

Στην Ολλανδία έχεις την ευκαιρία να δεις ό,τι πιο φρέσκο παίζει παγκοσμίως, να συναντήσεις μουσικούς που αγαπάς και να ακούσεις μουσικές που δεν φαντάστηκες καν πως υπάρχουν. Όλα αυτά τα ερεθίσματα σου δίνουν τεράστια έμπνευση και σε βοηθούν να εξελιχθείς και να γίνεις καλύτερος. Υπάρχει σοβαρή μουσική παιδεία από μικρή ηλικία και στήριξη σε όποιον θέλει να ασχοληθεί με τις τέχνες. Οι Ολλανδοί είναι επίσης πολύ καλοί στην οργάνωση και την μεθοδολογία, στοιχεία απαραίτητα στην εξέλιξη και προώθηση ενός μουσικού, καθώς η καλή πρόθεση και το ταλέντο δεν αρκούν.

Το γεγονός βέβαια ότι είναι μια πολυπολιτισμική χώρα με διαφορετικές κουλτούρες, δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει και συγκαλυμμένος ρατσισμός, κάτι που ενέχει τις ανάλογες δυσκολίες για τους ξένους μουσικούς. Σίγουρα δεν είναι όλα ρόδινα και προφανώς υπάρχουν δυσκολίες, αλλά οι ευκαιρίες είναι πολύ περισσότερες σε σχέση με την Ελλάδα.

12ος Πίθηκος, Anima Nation, Βήτα Πεις, 63 High, One Drop, Two Ηands Was Never Enough είναι μόνο κάποια από τα σχήματα που έχεις συμμετέχει. Πώς είναι η εμπειρία του να συμπράττεις με τόσο διαφορετικούς καλλιτέχνες;

Όπως λέει και ένας φίλος, “η μουσική είναι σαν το φαγητό, δε γίνεται να τρως κάθε μέρα το ίδιο, θέλει ποικιλία”. Με όλες τις μπάντες και τους μουσικούς που έπαιξα, υπήρχε μια λεπτή κόκκινη κλωστή που ένωνε τις εκάστοτε ανάγκες. Όλα ήταν μέρος της προσωπικής και μουσικής μου εξέλιξης. Νιώθω τυχερός που είχα την ευκαιρία να συμμετέχω σε όλα αυτά τα πρότζεκτ. Ήταν σημαντικές εμπειρίες που με ωρίμασαν και από τις οποίες προέκυψαν πολύ δυνατές φιλίες.

Το Polarity EP είναι η πρώτη solo δουλειά σου, όπου τα πνευστά κυριαρχούν. Ποια είναι τα μουσικά “μονοπάτια” που σε οδήγησαν σε αυτό το εγχείρημα;

Μένω αρκετά μακριά από το κέντρο της πόλης, οπότε προσπάθησα να αξιοποιήσω τον χαμένο χρόνο των μετακινήσεων, καταλήγοντας έτσι, να γράψω όλα τα κομμάτια του EP μέσα σε λεωφορεία ή περπατώντας στο δρόμο. Δε σκεφτόμουν μουσικά στυλ, ένιωθα ότι έτσι θα περιοριστώ. Είχα στο μυαλό μου περισσότερο την ατμόσφαιρα που ήθελα να δημιουργήσω. Προφανώς έχω επηρεαστεί πολύ από τη jazz, τη hip-hop και την dub, αλλά σε καμία περίπτωση δεν πιστεύω ότι είναι ένα τζαζ EP. Είναι αυτό που είναι.

Ποια τα συν και ποια τα πλην στην δημιουργία ενός solo album για έναν μουσικό;

Κάνοντας ένα solo album έχεις ένα βασικό πλεονέκτημα, είσαι ελεύθερος δημιουργικά να πάρεις όποια απόφαση θελήσεις. Το μειονέκτημα βέβαια είναι ότι χρειάζεται να συντονίσεις πολλά άτομα, αλλά και να σηκώσεις όλο το οικονομικό βάρος, το οποίο ήταν και ο βασικός λόγος που άργησε να ολοκληρωθεί το EP. Αλλά έμαθα πολλά από αυτή την εμπειρία και είμαι καλύτερα προετοιμασμένος για την επόμενη δουλειά μου, καθώς έχω πολύ υλικό ακόμα που θα ήθελα να ηχογραφήσω και πολλή όρεξη για δουλειά.

Κατεβάστε δωρεάν το Polarity EP πατώντας εδώ